2004-09-06

Kerk kan leren van McDonalds

Nederlands Dagblad 9-6-2005 - kerkpagina

van onze redactie kerk
LONDEN - Volgens de Britse anglicaanse priester Alison Gilchrist kunnen kerken nog wat leren van de verwelkoming van klanten bij Mc Donalds.

Gilchrist wijst erop dat de fastfoodketen beschikt over een handboek van ruim 750 bladzijden, waarin staat hoe de klanten er verwelkomd moeten worden. Hun hele bedrijfsfilosofie is naar zijn mening ,,opgebouwd rond zich welkom voelen en ervoor zorgen dat klanten terugkomen''.

De Britse geestelijke schrijft dat in zijn boek Creating a Culture of Welcome, zo meldt het oecumenische persagentschap ENI.

Volgens de priester is de broederschap die achter de kerkdiensten schuilgaat te vaak een onderonsje. De buitenstaander krijgt slechts zelden 'een goede dag' toegewenst. Gilchrist: ,,In de Verenigde Staten bezocht een man 195 kerken. Hij werd er slechts een enkele keer aangesproken door een officiƫle vertegenwoordiger.'

Letterlijk overgenomen van de website van het ND